Genealogia Jezusa
Rdz 5,1-32 | Rdz 10,21.24 | Rdz 11,10-26 |
1 Krn 1 |
Mt 1,1-17 |
Łk 3,23-38
|
---|---|---|---|---|---|
Adam | Adam | Adam | |||
Set | Set | Set | |||
Enosz | Enosz | Enos | |||
Kenan | Kenan | Kainam | |||
Mahalaleel | Mahalaleel | Maleelel | |||
Jered | Jered | Jaret | |||
Henoch | Henoch | Enoch | |||
Metuszelach | Metuszelach | Matusala | |||
Lamek | Lamek | Lamech | |||
Noe | Noe | Noe | |||
Sem | Sem | Sem | |||
Arpachszad | Arpachszad | Arpachszad | Arfaksad | ||
Kainam | |||||
Szelach | Szelach | Szelach | Sala | ||
Eber | Eber | Eber | Eber | ||
Peleg | Peleg | Peleg | Falek | ||
Reu | Reu | Ragaug | |||
Serug | Serug | Seruch | |||
Nachor | Nachor | Nachor | |||
Terach | Terach | Tare | |||
Abram | Abram (Abraham) | Abraham | Abraham | ||
Izaak | Izaak | Izaak | |||
Izrael | Jakub | Jakub | |||
Juda | Juda | Juda | |||
Peres | Fares | Fares | |||
Chesron | Ezron | Esrom | |||
Ram | Aram | ||||
Arni | |||||
Amminadab | Aminadab | ||||
Admin | |||||
Nachszon | Naason | Naasson | |||
Szalma | |||||
Salmon | |||||
Sali | |||||
Booz | Booz | Booz | |||
Obed | Obed | Jobed | |||
Jesse | Jesse | Jesse | |||
Dawid | Dawid | Dawid | |||
Natan | |||||
Mattat | |||||
Natan | |||||
Meleasz | |||||
Eliakim | |||||
Jona | |||||
Józef | |||||
Juda | |||||
Symeon | |||||
Lewi | |||||
Mattat | |||||
Jorim | |||||
Eliezer | |||||
Jezus | |||||
Her | |||||
Elmadan | |||||
Kosam | |||||
Addi | |||||
Melchi | |||||
Neri | |||||
Salomon | Salomon | ||||
Roboam | Roboam | ||||
Abiasz | Abiasz | ||||
Asa | Asa | ||||
Jozafat | Jozafat | ||||
Joram | Joram | ||||
Ochozjasz | Ozjasz | ||||
Joasz | |||||
Amazjasz | |||||
Azariasz | |||||
Jotam | Joatam | ||||
Achaz | Achaz | ||||
Ezechiasz | Ezechiasz | ||||
Manasses | Manasses | ||||
Amos | Amos | ||||
Jozjasz | Jozjaz | ||||
Jojakim | |||||
Jechoniasz | Jechoniasz | ||||
Szealtiel, Pedajasz (bracia) | 1. Salatiel | Salatiel | |||
Zorobabel s. Pedajasza | 2. Zorobabel | Zorobabel | |||
Res | |||||
Jan | |||||
Joda | |||||
Josech | |||||
Semei | |||||
Matatiasz | |||||
Maat | |||||
Naggaj | |||||
Chesli | |||||
Nahum | |||||
Amos | |||||
Matatiasz | |||||
Józef | |||||
Jannaj | |||||
Melchi | |||||
Lewi | |||||
Mattat | |||||
Heli | |||||
3. Abiud | |||||
4. Eliakim | |||||
5. Azor | |||||
6. Sadok | |||||
7. Achim | |||||
8. Eliud | |||||
9. Eleazar | |||||
10. Mattan | |||||
11. Jakub | |||||
12. Józef | Józef | ||||
Jezus | Jezus |
Rodowód według Mateusza był uważany za symboliczny. Według Mt 1,17 od Abrahama do Dawida jest 14 pokoleń, od Dawida do przesiedlenia babilońskiego 14 pokoleń i od przesiedlenia babilońskiego do Jezusa 14 pokoleń. Jednak w tej trzeciej części – dziwne, że nikt nie zauważył tego wcześniej – jest wymienionych jedynie 12 pokoleń, a nie 14.
Rodowód według Łukasza bywa uważany za rodowód Maryi. Nie ma na to żadnego potwierdzenia w Biblii. Jest mało prawdopodobne, żeby w patriarchalnym świecie, gdzie kobieta nie miała żadnego znaczenia i miała mało praw bawiono się w podawanie genealogii Maryi. Zwłaszcza, że w oczach Żydów nie miała żadnego uznania, takiego jak np. miała Judyta). Jako matka Jezusa nabrała znaczenia dopiero wiele wieków później w kościele katolickim. A gdyby nawet była to jej genealogia to podano by, że to jej genealogia, bo dlaczego miano by to ukrywać?
Żaden z tych rodowodów nie jest rodowodem Jezusa, gdyż Józef nie był jego ojcem. Jezus nie pochodził zatem od Dawida. Był co najwyżej adoptowanym dzieckiem Józefa, czyli Józef był jego ojczymem, a nie ojcem. Według prawa nabywa w ten sposób prawo do genealogii i nazywania się synem Józefa, ale nie zmienia to jednak jego faktycznej historii.
Jak widzimy rodowody podawane przez różne księgi BT są diametralnie różne i wzajemnie sprzeczne.
Spróbuj odpowiedzieć na pytanie, zadane przez jednego z badaczy Biblii: „Kto jest dziadkiem Jezusa?”
Moim zdaniem odpowiedź jest prosta: nie wiadomo. Nawet jeśli przyjmiemy, że Jezus ma prawo do genealogii swojego ojczyma, to nie wiadomo która i czy w ogóle któraś z nich jest prawdziwa.
Nie wiadomo też kto był dziadkiem ze strony matki, bo rodowód Maryi nie jest znany.
Jeśli Jezus był Synem Bożym był to tylko połowicznie. Był półbogiem (podobnie jak niektórzy herosi w mitologi greckiej) i półczłowiekiem.
Chrześcijanie uważając Jezusa za całego Boga poszli w kierunku matematycznym, która słusznie twierdzi, że połowa nieskończoności jest całą nieskończonością, ale o ile być może działa to na poziomie duchowym to z pewnością nie działa na poziomie genetycznym.
Według wielu judaistów Jezus był więc owocem cudzołożnego związku między Maryją (była żoną innego) a Duchem Świętym. Oboje, zgodnie z boskim Prawem zasługiwali na ukamieniowanie. Fakt, że był to Duch Święty nie zmienia faktu, że było to cudzołóstwo. Jezus był więc Bożym bękartem (mamzerem), dzieckiem z nieprawego łoża.
Oczywiście nie przynosi to Jezusowi żadnej ujmy.
Oczywiście to tylko prawne definicje w świetle Prawa.
W katolicyzmie Jezus jest pełnym Bogiem i pełnym Człowiekiem, jednym z Ojcem i równym Ojcu, częścią Trójcy Świętej. Zajście w ciążę z Duchem Świętym nie jest cudzołóstwem, gdyż cudzołóstwo wymaga bezpośredniego kontaktu fizycznego narządów rozrodczych. Pojęcie cudzołóstwa 'zdalnego’ czy emocjonalnego zdefiniował dopiero Jezus.
Czasopismo: Blog Zielonego Smoka
Artykuł: nr 80
Autor: Jacek Piechota